۱۳۸۷ تیر ۱۴, جمعه

مقایسه کمیت و کیفیت در سرویسهای وبلاگ وطنی و غیر وطنی

اینروزها بازار تاسیس سرویس وبلاگ فارسی در ایران گویا بسیار گرم شده و کمتر پیش می آید که هر یکی دو هفته یک بار، سرویسی جدید پا به عرصه قدرتمند سرویسهای وبلاگ نویسی فارسی ننهد و همچنان همگی آنها از تکنولوژی قدرتمند تقلید از دیگر سرویسهای وطنی جهت طراحی و ساخت سرویسشان بهره میبرند. این سرویسها غالبا دارای تبلیغی به شکل تبلیغات موجود در وبلاگهای بلاگفا، سیستم داشبوردی همچنان شبیه بلاگفا و شاید با کمی تغییر در جای منوها و یا رنگ آنها و نیز با همان قالبها و امکانات محدود بوده و با امید جلب تبلیغات و کسب درآمد شروع به کار میکنند.
من شخصا با زیاد شدن سرویسهای وبلاگی از نظر کمی و تعداد مخالفتی ندارم و برعکس بسیار از این مساله دلگرم هستم اما از جهت آنکه همه ان سرویسها در یک حد و یا حتی کمتر از حد نرمال یک سرویس وبلاگ کیفیت دارند و با توجه به این نکته که ادامه این روند موجب خواهد شد تا تعداد بسیاری سرویس مشابه و از نظر کیفی، سرویسهائی کم ارزش به وجود آیند و این مساله همچنان که موجب میشود تا دامنه های آزاد بیشتری در اختیار کاربران قرار گیرد، کاربران را از این سرویسها دلسرد خواهد نمود.
در دنیای مجازی امروز، سرویسهای بلاگر و وردپرس در ارائه امکانات و خدمات و نیز کیفیت مطلوب کاربران پیشتاز بوده و هر کدام به نوبه خود دائما در حال تغییر، تحول و نوآوری میباشند به طوری که سیل عظیمی از کاربران فارسی زبان، از جمله بنده حقیر را به طرف خود کشانده اند. این سرویسها هم اکنون از زبانهای مختلف دنیا از جمله فارسی پشتیبانی میکنند و به عقیده من جدا از بحث ملی و وفاداری به تکنولوژی داخلی، استفاده از آنها از نظر کیفیت سرویس دهی با سرویسها وطنی حتی قابل مقایسه هم نمیباشد و همین مساله در صورت مداومت و عدم انجام اقدامات جبرانی در این زمینه میتواند موجبات کاهش کلی فعالیتهای این سرویسهای داخل کشور و سپس خاتمه یافتن فعالیت آنها گردد.
سرویسی همچون بلاگفا که ادعا میکند قدرتمندترین سرویس وبلاگ فارسی زبان است، حداقل برای حفظ این عنوان در بین سرویسهای وطنی دیگر، پیشتاز بوده و تاکنون امکاناتی از قبیل صفحات اضافی و وبلاگهای بروزشده را برای کاربرانش فراهم نموده و برخی سرویسهای دیگر نز به تقلید از بلاگفا همین کارها را کرده اند تا از بلاگفا عقب نیفتند اما آیا همین قدر تلاش و کوشش صرفا جهت تقلید و از هم عقب نیفتادن میتواند وبلاگستان وطنی را از خواب بیدار کند؟ امیدوارم این روند معیوب در وبلاگستان وطنی رفع شود تا هر چه بیشتر وب فارسی شکوفا و متحول گردد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر